Mocne kości przez całe życie

Data opublikowania: 19.07.2014,
Komentarze: Możliwość komentowania Mocne kości przez całe życie została wyłączona,
Autor: Joanna Sławek

Mocne kości? Jest na to sposób – dużo ruchu i dieta bogata w wapń.

kości1

Kości tracą swoją gęstość zazwyczaj po czterdziestym roku życia. Niestety, gdy mija nam pięćdziesiątka – proces ten bardzo przyspiesza, co oznacza, że wzrasta kilkakrotnie ryzyko osteoporozy. Należy więc już od młodych lat zadbać o swoje kości, by były mocne.

Najprostszym sposobem, by zadbać o kości jest zwykły – spacer. Oprócz ruchu musisz również zadbać o dostarczenie do organizmu witaminy D i wapnia. Właśnie witaminę D wytwarza organizm, gdy ciało ma kontakt z promieniami słonecznymi. Każdego dnia zadbaj o to, by przespacerować się przez około 20 minut. Wychodź nawetwtedy, gdy za oknem jest pochmurno i pada deszcz!

U osób, które mają problem z wchłanialnością witaminy D (stężenie w krwi poniżej 30 ng/ml), należy udać się do lekarza i poprosić o witaminę D w postaci kropli.

kości3

Pij tran – szczególnie w jesień i zimę. To źródło witamin niezbędnych do prawidłowego rozwoju i wzrostu kości. Wzmacnia on także kostną chrząstkę i działa przeciwzapalnie, zapobiega chorobom stawów.

Zadbaj o dietę, bogatą w wapń i witaminę D – która jest niezbędna, by wapń wchłaniał się prawidłowo. Źródłami wapnia są między innymi żółte sery, ser feta, mleko, jogurty, siemię lniane i migdały, orzechy (arachidowe i brazylijskie), ryby (szprotki, śledzie, sardynki), owoce (morele, ananasy), warzywa (brokuły, brukselki i szpinak). W jakich produktach znajdziemy witaminę D? Są to tłuste morskie ryby, to jest – szprotki, łosoś, makrela, sardynki, a ponadto wątróbka i żółtka jaj. Mniejsze ilości witaminy D możemy spożyć pod postacią grzybów.

kości2

Można również sięgnąć po tabletki z wapniem. To działanie profilaktyczne przeciwko rozwojowi osteoporozy. Należy się jednak poradzić lekarza – zażywanie wapnia ma bowiem pewne przeciwwskazania. Są to między innymi: podatność na kamicę, chore serce, hipercalcemia. Wapń powinien być zażywany z witaminą D3.

Zapobieganie rozrzedzeniu kości może wspomóc napar z chmielu i szałwii, które zawierają substancje estrogenopodobne. Pomocny może stać się również napar z pokrzywy, wywar z liści laurowych, czy białej wierzby. Warto takie zioła pić codziennie, ponieważ usprawnią one przyswajalność witamin i łagodzą bóle, zapobiegają starzeniu.

Foto: http://miedzymolami.pl, http://www.bryk.pl, http://files.students.ch

Komentarze