Pilates sposobem na relaks, odporność i zgrabną sylwetkę

Data opublikowania: 31.08.2011,
Komentarze: 0,
Autor: Kasia

Chyba każda z nas marzy o pięknej, wyrzeźbionej sylwetce, którą mogłybyśmy uzyskać bez wielkiego wysiłku i odmawiania sobie przyjemności jedzenia ulubionych, ale może niekoniecznie zdrowych potraw.

Marzenia te możemy urzeczywistnić ćwicząc Pilates. O rewelacyjnych skutkach tego rodzaju ćwiczeń wiedzą hollywoodzkie gwiazdy, takie jak Madonna czy Sandra Bullock. Nazwa treningu pochodzi od nazwiska niemieckiego sportowca, Josepha Pilatesa, który opracował zestaw ćwiczeń gimnastycznych pomagających wyrzeźbić sylwetkę ale także poprawiających odporność, relaksujących i zapewniających sprawność stawów i mięśni ciała niezależnie od wieku. Rezultaty, w przeciwieństwie do treningu fitness widać bardzo szybko – sylwetka się prostuje, mięśnie rozciągają. Ciało odzyskuje sprężystość, chód staje się lekki i pełen gracji. Charakterystycznym dla tego rodzaju ćwiczeń jest fakt, że nie skupiają się one tylko na dużych mięśniach, ale wzmacniają także mięśnie małe i słabe, o których istnieniu nawet nie wiemy.

Joseph Pilates urodził się w Niemczech. W dzieciństwie nie cieszył się dobrym zdrowiem. Chorował na krzywicę i astmę. Miał on jednak na tyle samozaparcia, że nie poddawał się i aktywnie uczestniczył w rozmaitych formach aktywności fizycznej. Jako dorosły mężczyzna odkrył ćwiczenia rehabilitacyjne ze sprężynami przymocowanymi do łóżek chorych w szpitalu. W ten sposób mogli oni być rehabilitowani jeszcze zanim wyzdrowieli. Ćwiczenia te szybko zostały spopularyzowane w środowisku tancerzy i sportowców, którzy po przebytych kontuzjach chcieli szybko wrócić do formy. Ćwiczenia Pilatesa im to umożliwiały, gdyż były delikatne dla mięśni i stawów, a jednocześnie w krótkim czasie pozwalały poprawić elastyczność ciała.

Pilates jest sportem dla każdego, bez względu na wiek i kondycję fizyczną. Zajęcia prowadzone są na różnym stopniu trudności, w zależności od zaawansowania, przy użyciu różnego rodzaju przedmiotów – mat, dużych i małych piłek, ciężarków, elastycznych taśm. Ćwiczenia wiele czerpią z jogi i baletu, ponieważ podobnie jak one wymagają koncentracji i skupienia oraz wykonywania precyzyjnych ruchów. Na początku wykonujemy 10-minutową rozgrzewkę, ćwiczenia polegające na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu mięśni ze szczególnym uwzględnieniem brzucha i grzbietu.

Ważniejsza od ilości wykonywanych ćwiczeń jest precyzja ich wykonania. Ważną kwestią jest oddychanie – przy wysiłku należy wydychać powietrze, a w odpoczynku wdychać powietrze. Pozwoli to dotlenić i zrelaksować mięśnie. Tłem do ćwiczeń może być spokojna, chilloutowa muzyka, która będzie koić zmysły, odprężać umysł, pomagać w prawidłowym oddychaniu i utrzymaniu tempa ćwiczeń.

Podczas wykonywania ćwiczeń Pilates nie należy się spieszyć, napięcia i rozluźnienia powinnyśmy wykonywać zgodnie z rytmem oddechu. Najwięcej wysiłku wkładamy w wydech, a nie w napięcie mięśni. Ażeby móc się odprężyć powinnyśmy koncentrować się na tym, co robimy, nie myśląc o problemach. Najważniejszą zasadą jest ćwiczenie regularnie, najlepiej codziennie oraz stosowanie się do ilości powtarzanych ćwiczeń.

Korzyściami płynącymi z treningu Pilates jest poprawa elastyczności ciała, wzmocnienie mięśni, w szczególności brzucha, bioder i pośladów, wysmuklenie sylwetki, łagodzenie bólów kręgosłupa, poprawa koordynacji ruchowej oraz ogólne zrelaksowanie.
Od nas zależy, czy chcemy ćwiczyć Pilates w domu, klubie fitness czy szkółce. Jeżeli jesteśmy początkujące – ćwiczenia najlepiej wykonujmy pod okiem instruktora. W późniejszym czasie możemy zakupić system ćwiczeń na DVD i ćwiczyć przed telewizorem. Pilates nazywany jest “treningiem dobrego samopoczucia”, więc koniecznie powinnyśmy je wypróbować.

Komentarze