Powrót kaszy

Data opublikowania: 27.10.2011,
Komentarze: 0,
Autor: Kasia


 

Po latach niełaski z triumfem wraca na nasze stoły. Nic w tym dziwnego – zawiera cenne dla zdrowia składniki odżywcze.

 

Jak powstaje kasza?
Ziarna na nią przeznaczone są czyszczone i sortowane według wielkości oraz przesiewane przez odpowiednie sito. Następnie mechanicznie oddziela się bielmo (jądro) od okrywy i zarodka. Po wybraniu ziaren niełuskanych poddaje się je obtaczaniu, by zetrzeć resztki okrywy i zarodka. Na koniec niektóre kasze są polerowane, dzięki czemu stają się gładkie.

 

Dlaczego należy jeść kasze?
Kasze są źródłem węglowodanów. Ich największej ilości dostarcza kasza manna. Oprócz tego zawierają błonnik. Jego największe pokłady posiadają kasza jęczmienna, gryczana oraz prażona cała. Poza tym bogate są w minerały takie jak potas, cynk, fosfor, magnez oraz witaminy z grupy B. Dodatkową ciekawostką jest fakt, że kasze gruboziarniste mają większą zawartość składników odżywczych niż drobnoziarniste.

 

Jak gotować?
Kasza nie lubi wilgoci, więc najlepiej przechowywać ją w suchym, chłodnym miejscu. Przed ugotowaniem należy przebrać ją z zanieczyszczeń i wypłukać. Pamiętajmy, że podczas gotowania jej ilość się zwiększy pod wpływem pęcznienia ziaren. Najmniej zwiększa swą objętość kasz gryczana. Najlepiej gotować ją w garnku ze stali nierdzewnej lub emaliowym z grubym dnem, aby się nie przypaliła.

 

Jaką kaszę wybrać?
Kasze jęczmienne. W sklepie dostępny jest pęczak gruby lub średni, który podaje się z duszonym mięsem i sosami. To także doskonały dodatek do zup, gołąbków i sałatek. Z kolei kasza perłowa gruba , średnia i drobna nadaje się do zup, zapiekanek, gotuje się ją także na sypko.

 

Gryczane. Najczęściej są dodawane do potrawek, kotletów cielęcych, zrazów i grzybów w śmietanie. Robi się z nich też krokiety, zapiekanki oraz farsze do pierogów.

 

Owsiane. Są doskonałym dodatkiem do zup, panierek i wypieków. Dostępne są w formie całej i łamanej.

 

Kukurydziane. W sprzedaży jest kasza kukurydziana pełna, średnia, drobna oraz kasza manna. Najczęściej wykorzystuje się ją jako dodatek do obiadu lub składnik zapiekanek.

 

Z prosa. Najpopularniejsza jest kasza jaglana o żółtym kolorze i słodkawym smaku. Gotuje się ją na sypko, podawana jest jako dodatek do mięsa i mleka. Można ją też zapiekać z twarogiem, przyrządzać z niej budynie i zupę.

 

Kuskus z pszenicy. Wytwarzany jest z pszenicy twardej. Jej zaletą jest wyjątkowa łatwość przygotowania. Wystarczy wsypać ją do głębokiej salaterki, zalać wrzacą i posoloną wodą, tak by przykryć na centymetr, odstawić na 5, 6 minut. Innym sposobem jest gotowanie kaszy z mlekiem przez 1,2 minuty.

Komentarze