W dzisiejszym świecie zwraca się coraz większą uwagę na konieczność przeniesienia działań sprzedażowych do Internetu, najszybciej rozwijającego się obecnie medium. Co jednak trzeba wiedzieć przed założeniem e-biznesu?
Każda firma, która decyduje się wkroczyć na wirtualny rynek, chce to uczynić jak najszybciej, stąd już na starcie pomija wiele istotnych, związanych z tym krokiem kwestii bądź też traktuje je zbyt powierzchownie. Podejście takie to prosta droga do osiągnięcia rezultatu przeciwnego do zamierzonego. Wyróżnienie się w lasie konkurencji to trudne zadanie i należy do niego podejść całkowicie świadomie, a do tego z odpowiednią motywacją i dużą dozą cierpliwością.
Od czego zacząć?
Pierwszym krokiem, jeszcze przed przystąpieniem do pozyskania niezbędnego do prowadzenia internetowego sklepu oprogramowania, jest dobrze przemyślana strategia działania. W gąszczu informacji, jakie docierają do człowieka w ciągu całego dnia, znajdzie się także nasz komunikat i aby został zauważony przez potencjalnego klienta musi się wyróżniać oraz przykuwać jego uwagę.
Nie możemy zatem już na wstępie zarzucać nikogo pełnym wachlarzem naszych usług. Należy to robić stopniowo, by raz wzbudzone zainteresowanie towarzyszyło klientowi przy każdej okazji wejścia na stronę naszego sklepu bądź dostrzeżenia w mediach jego reklamy.
Wiele firm handlowych, które chcą rozszerzyć swoje wpływy, zamierzając wkroczyć na rynek internetowy już na starcie popełnia cały szereg błędów. Dla większość przedsiębiorstw najważniejszą kwestią wydaje się być pozyskanie odpowiedniego oprogramowania do zarządzania sklepem. Owszem jest to ważne, ale nie najważniejsze. Odpowiednia technologia to połowa sukcesu. Co stanowi jego drugą część?
By odnieść sukces musimy spełnić kilka podstawowych warunków. Po pierwsze musimy zintegrować kanały działania on-line i off-line, czyli zadbać o sprawną komunikację pomiędzy wszystkimi działami naszej firmy – od obsługi klienta, poprzez magazyn, aż do działu marketingu i reklamy.
Kolejny krok stanowią kwestie prawne. Należy zadbać o zgodność prowadzenia naszej działalności z obowiązującym prawem. Niedopatrzenie czy pominięcie istotnych kwestii może doprowadzić sklep do poważnych kłopotów, a niekiedy i do upadku.
Przed wprowadzeniem naszej oferty na rynek musimy również rozeznać się w konkurencji i potrzebach przyszłych klientów. Należy poznać słabe strony konkurencji i uczynić z nich swój atut. Jeżeli zaproponujemy usługę, której internauci nie znajdą w ofercie innych firm z naszej branży to pierwszy sukces mamy już za sobą. Pamiętajmy jednak, że to dopiero początek. Obecnie internauci bardzo szybko potrafią ocenić czy nasza oferta jest wartościowa. Niektórzy robią to jedynie po zajrzeniu na stronę główną strony, nie poświęcając czasu na zapoznanie się ze słowną formą kierowanej do nich oferty. Stąd równie ważna kwestia oryginalnej oprawy graficznej i odpowiedniej promocji, które najlepiej jest zlecić profesjonalnej agencji reklamowej.
Otwarcie własnego sklepu internetowego to początek długiej drogi. Jako przedsiębiorcy musimy być więc cierpliwi i konsekwentni w działaniu, gdyż pośpiech i nastawienie na szybki zysk to szybki sposób na zniweczenie całego naszego wysiłku.