Krytyka – KLUCZ do sukcesu

Data opublikowania: 24.04.2014,
Komentarze: Możliwość komentowania Krytyka – KLUCZ do sukcesu została wyłączona,
Autor: Wioleta Nowicka

klucz do sukcesuKrytyka jest częścią ludzkiego życia, tak samo ważną i potrzebną jak sukces. Dzięki niej wiemy, co poprawić w życiu. To najlepszy sposób na doskonalenie i pokonywanie siebie. Jej głównym celem jest zwrócenie uwagi na rzeczy ważne i ich ulepszenie.

 

Nikt nie lubi być krytykowany i krytykować innych. Ale jest to konieczne, jeśli chcemy być lepszymi i doskonalszymi. Krytykujący powinien krytykować:

 

  • CELOWO – każda krytyka powinna do czegoś zmierzać i być uzasadniona. Nie może być działaniem bezsensownym i niesłusznym. Nie warto komentować wszystkich detali, bo najważniejsze to skupić się na istocie sprawy. Konstruktywna krytyka uczy, motywuje i wychowuje. Nie mów, co jest złe, ale co możemy ulepszyć. Komentuj to, na czym się znasz. Wtedy jesteś wiarygodny i masz coś konkretnego do powiedzenia.

 

  • SPOKOJNIE – najgorszym doradcą są negatywne emocje. Jeśli krytykujesz w złości i z zemsty, atakujesz drugą osobę, a nie próbujesz na nią wpłynąć pozytywnie. Mów powoli, spokojnym tonem bez obraźliwych i ironicznych słów. Nigdy nie krzycz, gdyż to prowadzi do negatywnej reakcji zwrotnej.

 

  • Z EMPATIĄ  – „zanim skrytykujesz innych, przyznaj się do własnych błędów.” – Dale Carnegie. Każdy popełnia błędy, nikt nie jest i nie będzie nigdy doskonałym. Gdy przyznasz się do słabości i niedoskonałości, zaczniesz krytykować empatycznie i z wyczuciem.

 

  • W CZTERY OCZY chwal publicznie i krytykuj na osobności. Krytykowanie przy innych jest bezsensowne i nie przynosi oczekiwanych efektów i poprawy. Upokarza i zawstydza, zamiast motywować. Podczas rozmowy w cztery oczy, osoba skupia się na tym, co mówi drugi rozmówca i nie rozpraszają ją obce spojrzenia.

 

  • DZIAŁANIE OSOBY – zawsze krytykuj postępowanie i zachowanie danej osoby. Dlatego mów, np. : „zadanie możesz wykonać jeszcze lepiej”. Nigdy nie mów: „jesteś beznadziejny, mało kreatywny, leniwy lub źle projektujesz”.

 

  • ETAPAMI – nigdy nie krytykuj wszystkiego od razu. Rób to stopniowo. Najpierw powiedz, co można ulepszyć na początku i wskaż drogę najlepszego rozwoju. Potem omów kolejne aspekty do poprawy i rozłóż je w czasie.

 

  • Z POCHWAŁĄ – jeśli musisz skrytykować postępowanie lub wykonane zadanie, potem pochwal. Nie można tylko krytykować. Trzeba także doceniać to, co jest rewelacyjne i dobrze wykonane. Krytyka zawsze łączy się z pochwałą i tak samo mobilizuje.

 

foto: freez44.blogspot.com

Komentarze